Το παρακάτω δεν είναι αστείο…. Αναφέρει πως γίνεται η μετατροπή των
μαθητών σε κινούμενες διαφημίσεις, πως τα σχολεία και οι επιχειρήσεις
μετατρέπουν ορισμένες φόρες το ίδιο το σχολείο σε μια τεράστια φωτεινή πινακίδα…
διαφημιστική…
Από το βιβλίο
“Ηλίθιοι Λευκοί“ του Μάικλ Μουρ
ΔΙΕΘΝΗΣ
ΕΜΠΕΙΡΙΑ: Όταν οι επιχειρήσεις μπαίνουν στα Σχολεία…
Υπάρχει όμως μια
ομάδα που ενδιαφέρεται βαθιά για τους μαθητές και την είσοδό τους στον κόσμο των
ενηλίκων. Θα έλεγε κανείς ότι ενδιαφέρονται πραγματικά γι' αυτό το κοινό των
εκατομμυρίων νέων… ή, μάλλον, για τα δισεκατομμύρια δολάρια που ξοδεύουν κάθε
χρόνο. (Μόνο οι έφηβοι ξόδεψαν περισσότερα από εκατόν πενήντα δισεκατομμύρια
δολάρια την περασμένη χρονιά.) Ναι, είναι οι Μεγάλες Εταιρίες, η
γενναιοδωρία των οποίων προς τα σχολεία του έθνους μας αποτελεί ένα ακόμα
παράδειγμα των υπηρεσιών που προσφέρουν αδιάλειπτα στην πατρίδα μας.
Πόσο αφοσιωμένες είναι οι εταιρίες αυτές στα σχολεία των παιδιών μας;
Πόσο αφοσιωμένες είναι οι εταιρίες αυτές στα σχολεία των παιδιών μας;
Το Κολοράντο
βρίσκεται στην πρωτοπορία σε ό,τι αφορά στις σχέσεις των σχολείων με τις
εταιρίες αναψυκτικών. Η περιφέρεια του Κολοράντο Σπρίγκς θα εισπράξει 8,4
εκατομμύρια δολάρια σε διάστημα δέκα ετών από τη συμφωνία με την Coca-Cola. Για
να διασφαλίσουν, λοιπόν, τις πωλήσεις αυτές, οι αξιωματούχοι των σχολικών
περιφερειών συνέστησαν στους διευθυντές να επιτρέπουν στους μαθητές απεριόριστη
πρόσβαση στα αυτόματα μηχανήματα της εταιρείας και να τους επιτρέπουν να πίνουν
Coca-Cola και μέσα στην τάξη. Στην Κομητεία Τζέφερσον, στη σχολική περιφέρεια
του Κολοράντο (όπου βρίσκεται και το λύκειο Κολούμπιαν) η Pepsi συνεισέφερε 1,5
εκατομμύρια δολάρια για την κατασκευή ενός νέου γηπέδου. Ορισμένα σχολεία της
κομητείας πρόσφεραν ένα μάθημα, μέρος του οποίου είχε σχεδιαστεί από την Pepsi,
που ονομάστηκε "Η Εταιρεία Ανθρακούχων Αφεψημάτων". Οι μαθητές δοκίμαζαν Pepsi,
ανέλυαν δείγματά της, παρακολουθούσαν μια βιντεοσκοπημένη περιήγηση εργοστασίου
εμφιάλωσης και επισκέπτονταν το εργοστάσιό της στην περιοχή. Οι μαθητές που δεν
συμμορφώνονται με το σχολικό επιχειρηματικό πνεύμα αντιμετωπίζουν κίνδυνο
αποβολής. Όταν ο Μάικ Κάμερον φόρεσε ένα μπλουζάκι της Pepsi την "Ημέρα της
Coca-Cola" στο λύκειο Γκρίνμπιερ, της Τζόρτζια, αποβλήθηκε για μια μέρα. Η
"Ημέρα της Coca-Cola" ήταν μέρος της συμμετοχής του σχολείου στον εθνικό
διαγωνισμό "Συνεργαστείτε με την Coca-Cola", ο οποίος βραβεύει με δέκα χιλιάδες
δολάρια το λύκειο που θα έχει την καλύτερη ιδέα προώθησης εκπτωτικών κουπονιών
της Coca-Cola.Oι υπεύθυνοι στο λύκειο Γρινμπιέρ ισχυρίστηκαν ότι ο Κάμερον
αποβλήθηκε επειδή "επέφερε αναστάτωση και προσπάθησε να αμαυρώσει την εικόνα του
σχολείου" , όταν έβγαλε το πουκάμισο που φορούσε αποκαλύπτοντας ένα κοντομάνικο
με το σήμα της Pepsi , τη στιγμή που οι μαθητές ποζάριζαν για φωτογράφηση ,
σχηματίζοντας τη λέξη Coke. Ο Κάμερον είπε ότι το κοντομάνικο φαινόταν όλη τη
μέρα, αλλά μέχρι τη φωτογράφηση δεν υπήρξε πρόβλημα. Κανένα πρόβλημα για το
τμήμα μάρκετινγκ, η Pepsi έστειλε αμέσως στο μαθητή μια κούτα με κοντομάνικα και
καπελάκια της Pepsi.
Κι
αν δεν αρκεί η μετατροπή των μαθητών σε κινούμενες διαφημίσεις, τα σχολεία και
οι επιχειρήσεις μετατρέπουν ορισμένες φόρες το ίδιο το σχολείο σε μια τεράστια
φωτεινή πινακίδα. Η
χρησιμοποίηση του σχολικού χώρου, με τους πίνακες ανακοινώσεων, τις ταράτσες ,
τους τοίχους και τα διδακτικά βιβλία, για λογότυπα και διαφημίσεις επιχειρήσεων
έχει αυξηθεί κατά 539%.
Τα σχολεία δεν αναζητούν απλώς τρόπους για να διαφημίσουν, ενδιαφέρονται και για τις απόψεις των μαθητών για διάφορα προϊόντα. Γι' αυτό σε ορισμένα σχολεία, οι εταιρείες πραγματοποιούν έρευνες αγοράς μέσα στις αίθουσες, σε ώρες μαθήματος.
Τα σχολεία δεν αναζητούν απλώς τρόπους για να διαφημίσουν, ενδιαφέρονται και για τις απόψεις των μαθητών για διάφορα προϊόντα. Γι' αυτό σε ορισμένα σχολεία, οι εταιρείες πραγματοποιούν έρευνες αγοράς μέσα στις αίθουσες, σε ώρες μαθήματος.
Η αντικατάσταση
του μαθήματος από τα ερωτηματολόγια μίας έρευνας μάρκετινγκ σίγουρα δεν είναι
προς όφελος τους. Οι δάσκαλοι έχουν προβάλλει ένα βίντεο της Shell Oil που
μαθαίνει στους μαθητές ότι ο τρόπος για να έρθουν σε επαφή με τη φύση είναι το
αυτοκίνητο-αφού γεμίσουν πρώτα το ρεζερβουάρ του τζιπ τους σ' ένα πρατήριο της
Shell. Η Exxon Mobil προετοίμασε σχέδια μαθημάτων σχετικά με την άγρια φύση στην
περιοχή Πρινς Γουίλιαμ Σάουντ, την περιοχή της οικολογικής καταστροφής που
προκλήθηκε από τη διαρροή πετρελαίου από το πλοίο "Βαλντέζ" της Exxon. Ένα
βιβλίο μαθηματικών της τρίτης τάξης του δημοτικού έχει ασκήσεις αριθμητικής στις
οποίες χρησιμοποιούνται καραμέλες Tootsie.
Η ηλεκτρονική
προώθηση προϊόντων, με την εταιρεία να προσφέρει προγράμματα ηλεκτρονικών
υπολογιστών και άλλο εξοπλισμό στα σχολεία με αντάλλαγμα το δικαίωμα διαφήμισης
στους μαθητές, έχει αυξηθεί κατά 139%. Ένα παράδειγμα είναι η επιχείρηση Zap me!
που προσφέρει στα σχολεία δωρεάν ένα εργαστήριο υπολογιστών και πρόσβαση σε
προεπιλεγμένα site του Διαδικτύου.
Ίσως η χειρότερη περίπτωση ηλεκτρονικού μάρκετινγκ να είναι το τηλεοπτικό κανάλι
Channel One. Οχτώ εκατομμύρια μαθητές σε δώδεκα χιλιάδες αίθουσες παρακολουθούν
καθημερινά το Channel One, που εκπέμπει ειδήσεις του σχολείου και διαφημίσεις.
(Ναι: ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΑ.) Αλλά από τις ημερήσιες δωδεκάλεπτες προβολές του Channel One,
μόνο το 20% του τηλεοπτικού χρόνου αφιερώνεται σε πολιτικές και οικονομικές
ειδήσεις ή σε πολιτιστικά και κοινωνικά θέματα. Και μένει ένα τεράστιο 80% για
διαφημίσεις, αθλητικά, το δελτίου καιρού και διαφημιστικά σπoτ του Channel
One. Tο κανάλι χρησιμοποιείται δυσανάλογα πολύ σε σχολεία κοινοτήτων με χαμηλές
εισοδηματικές τάξεις και αυξημένη πληθυσμιακά μειονοτική σύνθεση, όπου τα
κονδύλια για την εκπαίδευση είναι ελάχιστα και άρα ελάχιστα είναι τα χρήματα που
διατίθενται σε σχολικά βιβλία και άλλο ακαδημαϊκό υλικό.