
Σε ό,τι αφορά ζητήματα Ανώτατης Εκπαίδευσης, το υπουργείο υλοποιεί μεν την προεκλογική δέσμευση της κυβέρνησης για κατάργηση των Συμβουλίων Ιδρυμάτων, αφήνει ωστόσο άθικτο ολόκληρο το υπόλοιπο πλαίσιο με το οποίο ενισχύεται η επιχειρηματική δράση και η προσαρμογή της Ανώτατης Εκπαίδευσης στις ανάγκες του κεφαλαίου.
Σύμφωνα με όσα ανακοινώθηκαν, με το πολυνομοσχέδιο «λύνεται το ψευδοπρόβλημα των "αιώνιων φοιτητών" οριστικά», επιτρέπεται στο φοιτητή να επανεγγραφεί και να συνεχίσει τις σπουδές του, ωστόσο αναμένονται οι τελικές ρυθμίσεις, με δεδομένο ότι με το υπάρχον θεσμικό πλαίσιο προβλέπονται νέες διαγραφές τις αμέσως επόμενες ημέρες. Είναι πολλοί επίσης οι φοιτητές που έχουν ήδη διαγραφεί και ενώ θέλουν να συνεχίσουν τις σπουδές τους, δεν μπορούν να δηλώσουν μαθήματα, έχουν χάσει ήδη εξεταστικές περιόδους και κινδυνεύουν να χάσουν κι άλλο εξάμηνο, παραμένουν σε ομηρία, αντί να διευκολυνθούν για να ολοκληρώσουν τις σπουδές που έχουν καθυστερήσει.
Το νομοθέτημα περιλαμβάνει και διατάξεις για την έρευνα και ειδικότερα για επιτάχυνση της απορρόφησης κονδυλίων του ΕΣΠΑ, για ζητήματα συγκρότησης και λειτουργίας οργάνων, για ζητήματα ασφάλειας του προσωπικού των ερευνητικών κέντρων. Επίσης, μεταξύ άλλων, «τίθεται ως πρωταρχική υποχρέωση της Πολιτείας, η χάραξη εθνικής πολιτικής έρευνας» αλλά και η «διαμόρφωση υγιούς επιχειρηματικής κουλτούρας».
Το σκέλος που αφορά τα Πανεπιστήμια και ΤΕΙ, έχει και ρυθμίσεις για τη συμμετοχή των φοιτητών και εργαζομένων στα συλλογικά όργανα των Ιδρυμάτων και σε ό,τι αφορά τις εκλογές Πρυτάνεων - Αντιπρυτάνεων - Κοσμητόρων - Προέδρων και Διευθυντών Τομέων, εισάγεται η καθολική συμμετοχή των εγγεγραμμένων φοιτητών στην εκλογή τους. Για το ακαδημαϊκό άσυλο, «αναγνωρίζεται για την κατοχύρωση των ακαδημαϊκών ελευθεριών, την ελεύθερη διακίνηση των ιδεών, την προστασία του δικαιώματος στη γνώση, τη μάθηση και την εργασία, έναντι οποιουδήποτε επιχειρεί να το καταλύσει».
Το υπουργείο Παιδείας έχει περιλάβει τις περισσότερο επείγουσες ρυθμίσεις στο νέο αθλητικό νομοσχέδιο, καθώς αυτό θα προηγηθεί σε συζήτηση στη Βουλή. Με αυτό, μεταξύ άλλων, νομοθετείται: Η κατάργηση της τράπεζας θεμάτων, η προαγωγή των μαθητών λυκείου με βαθμολογία 9,5. Η επαναφορά των καταργημένων ειδικοτήτων στα ΕΠΑΛ - ΕΠΑΣ και η κατάργηση του υπάρχοντος θεσμικού πλαισίου για την «αξιολόγηση» εκπαιδευτικών, ενώ θα επεξεργαστεί νομοθέτημα για άλλη αξιολόγηση. Η κατάργηση της σύζευξης πρότυπων και πειραματικών σχολείων, με τη διατήρηση ωστόσο ορισμένων πρότυπων σχολείων. Επίσης υπάρχει ρύθμιση για τον έλεγχο των αναλυτικών προγραμμάτων και του ωραρίου στα φροντιστήρια.
Εισάγονται επίσης αλλαγές στα κριτήρια επιλογής διευθυντών σχολείων, με τους εκπαιδευτικούς να καλούνται να τους εκλέξουν και με την ψήφος του να έχει βαρύτητα 33% για την εκλογή των στελεχών αυτών. Οι διευθυντές σχολείων αντίστοιχα θα κληθούν να εκλέξουν τους προϊσταμένους των κατά τόπους διευθύνσεων εκπαίδευσης, μία διαδικασία που σύμφωνα με το υπουργείο Παιδείας θα γίνει το καλοκαίρι.