Κυριακή 11 Μαΐου 2014

ΠΑΜΕ Εκπαιδευτικών Κέρκυρας: «ΠΑΙΧΝΙΔΙΟΝ-21»: Άφθονο χρήμα για την …«καινοτομία»

Είναι γνωστό και το ζούμε καθημερινά,  ότι η κυβέρνηση και το Υπουργείο Παιδείας, ακολουθώντας πιστά την πολιτική της  ΕΕ και των μονοπωλιακών ομίλων αφήνουν τα σχολεία με όλο και λιγότερα χρήματα για λειτουργικά, αναλώσιμα, θέρμανση κτλ (νέα μείωση στον Προϋπολογισμό 2014 για την παιδεία). Επίσης εδώ και χρόνια έχουν μειώσει τους μισθούς των εκπαιδευτικών σε τραγικά επίπεδα (640 € είναι ο μισθός του νεοπροσλαμβανόμενου εκπαιδευτικού) ενώ περιέκοψαν και τα εφάπαξ και τις συντάξεις. Όλα αυτά βέβαια, με τη «δικαιολογία» των κυβερνήσεων ότι δεν υπάρχουν λεφτά και ότι πρέπει όλοι να κάνουμε θυσίες για να σωθούμε… Παράλληλα όμως, βλέπουμε ότι υπάρχουν μεγάλα κονδύλια, μέσω ΕΣΠΑ, για «καινοτόμες δράσεις», που προωθούν το μάνατζμεντ μέσα στη δημόσια εκπαίδευση, την αξιολόγηση και επίσης καλύπτουν τις αμοιβές των στελεχών εκπαίδευσης που «ασκούν έργο» σε όλες αυτές τις δράσεις.
Στη συγκεκριμένη περίπτωση αναφερόμαστε στο πρόγραμμα «ΠΑΙΧΝΙΔΙΟΝ-21» (Πολιτισμός, Αξίες, Ιστορία, Χρόνος, Νέες Τεχνολογίες, Ιδέες και Διδασκαλία στα Ιόνια Νησιά του 21ου αιώνα) που τόσο έχει προπαγανδιστεί στα σχολεία της Περιφέρειας Ιονίων Νήσων από την Περιφερειακή Διεύθυνση Εκπαίδευσης. Το πρόγραμμα αυτό, που είναι ενταγμένο στο Στρατηγικό Σχεδιασμό της Περιφερειακής Διεύθυνσης, συγχρηματοδοτείται από την Ευρωπαϊκή Ένωση (Ευρωπαϊκό Κοινωνικό Ταμείο) και από εθνικούς πόρους. Το κόστος του προγράμματος ανέρχεται στα 402.900 € (352.900 € στο Ιόνιο Πανεπιστήμιο με συμμετέχοντα φορέα την Περιφερειακή Διεύθυνση Εκπαίδευσης Ιονίων Νήσων και 50.000 € στο θαλάσσιο πάρκο Ζακύνθου).
 Ένα σχόλιο θα ήταν χρήσιμο εδώ. Τα χρήματα του ΕΣΠΑ δεν είναι δώρο από την ΕΕ ή μάννα εξ’ ουρανού, όπως κάποιοι θέλουν να μας το παρουσιάζουν. Η ΕΕ δεν παράγει ούτε «κόβει» χρήμα που στη συνέχεια μας το μοιράζει. Τα χρήματα του ΕΣΠΑ προέρχονται από την υπερφορολόγηση του ελληνικού λαού και όλων των υπολοίπων λαών της Ευρώπης που η ΕΕ τα χρησιμοποιεί και τα διοχετεύει στις χώρες σύμφωνα με τις διάφορες συμφωνίες. Με λίγα λόγια τα λεφτά του ΕΣΠΑ είναι δικά μας λεφτά, δε μας τα χαρίζουν.  
Σύμφωνα με την Πρόσκληση Εκδήλωσης Ενδιαφέροντος της Επιτροπής Ερευνών του Ιονίου Πανεπιστημίου (1085/24-03-2014) για το ΠΑΙΧΝΙΔΙΟΝ-21, χιλιάδες ευρώ διατίθενται σε έργα για την ανάπτυξη, σχεδίαση, αποτύπωση, αξιολόγηση κτλ εκπαιδευτικών δράσεων που θα αναπτυχθούν ως μέρος των Καινοτόμων Εκπαιδευτικών Προγραμμάτων (ΚΕΠ). Έχει ενδιαφέρον να αναζητήσετε και να διαβάσετε την περιγραφή των 18 έργων της συγκεκριμένης Πρόσκλησης. Έργα που έχουν ως στόχο τη διαφοροποιημένη και κατηγοριοποιημένη μάθηση με εφαρμογή της αξιολόγηση σε κάθε βήμα της διαδικασίας.
Στην 41η Συνεδρίαση της Επιτροπής Ερευνών του Ιονίου Πανεπιστημίου (14-04-2014), επιλέχθηκαν οι επιτυχόντες των διάφορων έργων και εμφανίζονται με το όνομά τους δίπλα από τον αριθμό του έργου που αναλαμβάνουν. Ανάμεσά στους επιτυχόντες, βρίσκουμε και στελέχη εκπαίδευσης των Διευθύνσεων Εκπαίδευσης στα Ιόνια Νησιά. Για παράδειγμα, υψηλόβαθμο στέλεχος Εκπαίδευσης αναλαμβάνει έργο συνολικής προβλεπόμενης αμοιβής 11.147,07 € για «την κατάρτιση των πρότυπων ερωτηματολογίων αξιολόγησης του Πακέτου Εργασίας 5, με παράλληλη ανάλυση και τροποποίηση του σχεδιασμού των παραμέτρων των καινοτόμων εκπαιδευτικών δράσεων του Πακέτου Εργασίας 2 και σύνταξη των εκθέσεων αξιολόγησης του Πακέτου Εργασίας 5. Η συγκεκριμένη σύμβαση μίσθωσης έργου ενδεχομένως να απαιτήσει μία ή περισσότερες μετακινήσεις του φυσικού προσώπου στο εσωτερικό για τις ανάγκες του έργου».
Εννοείται ότι η ανάθεση του έργου γίνεται νομιμότατα και δεν υπάρχει κανένα τέτοιο θέμα όμως προκαλεί εντύπωση το πόσο, η μοριοδότηση των προσόντων για το συγκεκριμένο έργο, ταιριάζει γάντι στα προσόντα που διαθέτει το στέλεχος εκπαίδευσης που το ανέλαβε. Στη μοριοδότηση για το συγκεκριμένο έργο, ανάμεσα σε άλλα, αναφέρονται:
-        Κατοχή Μεταπτυχιακού Διπλώματος Ειδίκευσης του εσωτερικού ή ισότιμων σχολών της αλλοδαπής αναγνωρισμένο από το ΔΟΑΤΑΠ σε γνωστικό αντικείμενο συναφές με το προτεινόμενο έργο (15 μονάδες).
-        Εμπειρία σε θέματα διοίκησης της δημόσιας εκπαίδευσης (15 μονάδες).
-        Κατοχή Διδακτορικού διπλώματος στον τομέα της ηλεκτρονικής διακυβέρνησης / αξιολόγησης ή σε συναφές αντικείμενο (20 μονάδες).
Παρόμοια παραδείγματα «ταιριαστών» μοριοδοτήσεων θα βρείτε και σε διάφορα άλλα έργα του προγράμματος.
Εννοείται ότι το θέμα το οποίο αναδεικνύουμε δεν είναι προσωπικό. Είναι θέμα πολιτικό και ο καθένας αναλαμβάνει την ευθύνη από τη θέση που έχει.  Η αντίθεση μας έγκειται στο ότι όλα αυτά τα προγράμματα είναι ενταγμένα στο «Νέο Σχολείο» που θέλουν να φτιάξουν. Ένα σχολείο γεμάτο managers που θα βρίσκουν πόρους υλοποιώντας τις «καινοτόμες» δράσεις που υπαγορεύει το Υπουργείο σε συνεργασία με την ΕΕ και τον ΟΟΣΑ. Ένα σχολείο με εκπαιδευτικούς που θα τρέχουν να «προλάβουν την ύλη», με σκυμμένο το κεφάλι σε κάθε «διαθρωτική αλλαγή» λόγω αξιολόγησης, που θα ψάχνουν προκηρύξεις που φέρνουν χρήμα. Ένα σχολείο που μέσα από ένα συνεχές εξεταστικό Γολγοθά σπρώχνει τους μαθητές στην ημιμάθεια των Σχολών Επαγγελματικής Κατάρτισης για να αποτελούν τους επόμενους κακοπληρωμένους εργαζόμενους.
Σε όλη αυτή την προσπάθεια του Υπουργείου χρησιμοποιείται και το ΕΣΠΑ. Χαρακτηριστικό είναι ότι το Πρόγραμμα του ΕΣΠΑ 2014 – 2020, όπως παρουσιάστηκε για την Περιφέρεια Ιονίων Νήσων περιλαμβάνει, για την επόμενη 7ετία, την κατασκευή τριών και μόνο σχολείων σε όλη την Περιφέρεια. Οι ανάγκες τουλάχιστον στην Κέρκυρα αλλά και στην Κεφαλονιά μετά το σεισμό είναι τεράστιες αλλά η ΕΕ δεν τις θεωρεί τόσο σημαντικές όσο το ΠΑΙΧΝΙΔΙΟΝ – 21 των 402.900 €… 

Μάιος 2014